فلنچ پلی اتیلن

 کاربرد فلنج ها در لوله کشی (piping) به عنوان یک اتصالات (Fittings)،که معمولا در تغییر مسیر یا تغییر قطر لوله استفاده می‌شوند، می‌باشد. فلنج ها معمولا توسط فرآیندهای ریخته گری ،ماشین کاری قطعات یا قالب گیری تولید می‌شوند.
فلنج‌ها یکی از اتصال دهنده‌های لوله‌ها، شیر آلات و دستگاه‌ها به یکـــــــــــــــــدیگر می‌باشد.آب بندی بین دو فلنج توسط واشری (Gasket) که در بین آنها قرار داده می‌شود انجام می‌گیرد.

امروزه در شبکه های بزرگ و کوچک آبرسانی در مناطق مختلف کشورمان از انواع لوله و اتصالات پلی اتیلن استفاده می شود ، پلی اتیلن به خاطر ویژگی ها و مزایای منحصر بفردی که در مقایسه با دیگر انواع لوله و اتصالات ها دارد موجب بهبود عملکرد خطوط لوله های آبرسانی شده است .این خطوط  که با طــــــول ها و قطر های مختلفی وجود دارند توسط انواع لوله های پلی اتیلن راه اندازی شده اند. اما نکته حائز اهمیت دیگر نحوه اتصالات آنها در بخش های مختلف در طول خط لوله است. برای ایجاد تغییرات در مسیر لوله کشی و اتصال لو له های پلی اتیلن به یکدیگر باید از اتصال دهنده های مخصوص این کار استفاده شود.

یکی از انواع اتصال دهنده در لوله های پلی اتیلن در شبکه های آبرسانی فلنج ها (flange) هستند. معمولا از فلنج ها در لوله کشی شبکه های آبرسانی به عنوان یکی از اجزای اتصالات استفاده می شود که کاربرد آن در تغییر مسیر لوله ها یا تغییر قطر آن ها است. اکثر فلنج ها به وسیله  پروسه ریخته گری، ماشین کــــــاری قطعات یا قالب گیری تولید می‌شوند و جنس آنها از پلی اتیلن، فولاد، آلیاژهای فولاد، چدن و دیگر فلزات است. اتصال دادن با فلنج شامل چهار بخش مجزا  به نام های  فلنج، رینگ فولادی، واشر(گسکت) و پیچ می باشد. که همیشه جفت است و با کمک پیچ و مهره می تواند تو قطعه لوله را به هم وصل کند و همچنین به آسانی باز می شود. فلنج ها در آبیاری با فشار های کم و یا زیاد مناسب هستند. فلنج ها به وسیله واشر(Gasket) که در بین آنها قرار می گیرد آب بندی می شوند.

فلنچ-رینگ فولادی-واشر گسکت-پیچ و مهره

توضیحات بیشتر : انواع فلنچ ها

بر طبق استانداردهای ارائه شده در خصوص اتصال دهنده ها مشخصات فلنج از جمله نام تجاری تولید کننده فلنج ، سایز اسمی لوله (قطر خارجی لوله که فلنج به آن جوش داده خواهد شد) ، مقدار فشار قابل تحمل  (به آن کلاس فلنج هم گفته می‌شود) ، شکل سطح فلنج (شکل سطح فلنج مهمترین قسمت تشکیل دهنده یک فلنج می‌باشد) ، فلنچ های سوراخ دار(گاهی بعنوان ضخامت دیواره نیز بیان می‌گردد)، مواد تشکیل دهنده فلنج (مطابق استاندارد ASTM این عدد بیان کننده مشخصات مواد خام مورد استفاده برای تهیه فلنج می‌باشد) و شماره یا کد مربوط به عملیات حرارتی صورت گرفته بر روی فلنج، باید بر روی آن حک شده باشد.

روش عمومی برای اتصال فلنج به لوله پلی اتیلن

  • حلقه فلزی فلنج را به طور کامل در اطراف لوله پلی اتیلن قرار داده به صورتی که تداخلی با قسمت های جوشکاری شده نداشته باشد.
  • اگر فلنج را در انتهای یک خم می خواهید نصب کنید، ابتدا یک لوله کوتاه تر از جنس پلی اتیلن با روش بات فیوژن به آن قسمت جوش دهید و در پایان آداپتور فلنج را در جای خود قرار دهید.
  • برای اتصال فلنج آداپتور به لوله پلی اتیلن از روش جوش لب به لب استفاده کنید.
  • در برخی موارد لازم است برای جوشکاری فلنج و لوله، حلقه پشتیبان فلنج را برداریدو
  • پیچ و مهره های فلنج باید مطابق با اصول بستن استاندارد فلنج ها بسته شوند. هرگز برای بستن فلنج ها از فشار یا کوپلینگ یا پیچ دادن آن ها استفاده نکنید.

نکات مهم در مورد فلنج لوله پلی اتیلن

در فشارهای پایین، نیازی به استفاده از واشرها نیست؛ در این فشار، دندانه های آداپتور فلنج، واشر را در محل نگه  می دارد. در مورد فشارهای کاری بالاتر، معمولاً فلنج هایی به کار می روند که یک حلقه فولادی بسیار مقاوم در قسمت پشتی خود دارد؛ حلقه فولادی با یک لایه پرایمر اپوکسی پوشش داده شده است و علاوه بر آن، حفاظت کاتدی نیز برای آن اجرا شده است.