کاربرد واشر در کنار رینگ و فلنچ

کاربرد واشر در کنار رینگ و فلنچ

واشر لاستیکی ، همانطور که از نامش پیداست ، قطعه ای است که برای آب بندی اتصالات  مورد استفاده قرار می گیرد؛ هنگام اتصال دو فلنچ آداپتور به یکدیگر ، اگر از واشر لاستیکی استفاده نشود ، مطمئنا اتصال دچار نشتی خواهد بود. اما در صورت استفاده از واشر آب بندی ، اتصال دو فلنچ بسیار مطمئن بوده و آب بندی به صورت کامل انجام می گیرد. چرا که پس از بستن پیچ و مهره های رینگ و فلنچ ، واشر که جنس لاستیکی دارد ، فشرده شده و جلوی هرگونه نشتی را می گیرد. نکته قابل توجه در اینجا این است که در اتصال فلنچ ها ، باید پیچ و مهره ها طوری بسته و محکم شوند که فشار بر روی تمام نقاط واشر بطور یکنواخت وجود داشته باشد.واشر لاستیکی درسایزهای مختلفی موجود است و برای هر سایز فلنچ  و رینگ ، واشر متناسب با همان سایز انتخاب می گردد. به عنوان نمونه ، برای آب بندی فلنچ ۲اینچ ، از واشر ۲اینچ استفاده می شود. این واشر که در اصطلاح انگلیسی به گسکت معروف است ، دارای ساختاری لاستیکی بوده و استحکام کششی بالایی دارد.

رینگ های آهنی بر حسب ساختار ظاهری نیز طبقه بندی شده و در انواع 6 پیچ، 12 و 16 پیچ و در کلاس های مختلف به صورت 10 بار، 16 بار، 40 بار، 150بار، 300 و 600 بار موجود می باشد. این رینگ های آهنی برای مصارف مختلف در نفت و گاز و پتروشیمی، کشاورزی و ساختمانی، کاربرد وسیعی داشتی و به صورت بدون آلیاژ و آلیاژ دار در بازار عرضه میشوند. رینگ های آبکاری شده از مقاومت شیمیایی بالایی برخوردار بوده و نسبت به پوسیدگی، سایش، اکسایش و مواد خورنده مقاوم گردیده اند. رینگ های آهنی نسبت به فشارها و ضربات احتمالی مقاوم بوده و دارای دوام بالایی می باشند.

فلنج ها اتصالاتی هستد که به منظور تغییر مسیر لوله، اتصال دو لوله پلی اتیلن با قطرهای مختلف به یکدیگر و خاتمه دادن به یک خط لوله در شبکه های لوله کشی پلی اتیلن نصب می شوند. فلنج ها از جنس های مختلف ساخته شده اند و ابعاد متفاوتی دارند که بنا بر سایز و قطر لوله پلی اتیلن از آن ها استفاده می شود.

برای اتصال لوله های پلی اتیلن در سایز و ابعاد مختلف، روش های زیادی وجود دارد؛ به غیر از شیوه های متداول جوشکاری پلی اتیلن، انواع اتصالات در تمام قسمت های شبکه لوله کشی مورد استفاده قرار می گیرند؛ سه راهی و چهارراهی ها، زانویی در زاویه های مختلف، اتصالات پیچی و کوپلینگ فشاری و البته انواع فلنج، اتصالات پرکاربرد پلی اتیلن هستند که در اکثر خطوط لوله می توان آن ها را مشاهده کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *